تاریخ امروز : دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ساعت : ۲۲:۲۸:۱۵

بیمارستان مجازی | پرسش،پاسخ و مشاوره آنلاین با پزشک

آپلود عکس

عواقب مصرف کلسیم اضافی در سالمندان :

0
bimarestanemajazi.ir

bimarestanemajazi.ir

برای ایجاد انگیزه در مصرف کلسیم و ویتامین D در بین سالمندان تمامی رسانه های ملی همکاری کردند.اما اخیرا طی تحقیقاتی مشخص شد که سالمندانی که مصرف کلسیم و ویتامین D در آنها زیاد باشد بیشتر از سایرین در معرض آسیب های مغزی قرار می گیرند.کلسیم و ویتامین D اضافی در بدن اختلالات رفتاری همچون افسردگی و سکته را ایجاد می کنند.

. مارتا ای پاین معتقد است که آسیب های مغزی در بین سالمندان امری طبیعی است اما پیشرفت این آسیب ها مسله ساز است که طی تحقیقاتی مشخص شد که مصرف زیاد ویتامین D و کلسیم این آسیب ها را گسترش می دهد.

اما با وجود این مسله متخصصین تغذیه بر این باورند که نباید افراد سالمند را از مصرف این دو ماده منع کرد چرا که هردوی آنها برای استحکام و تقویت استخوان ها لازمند.

تحقیقات گسترده در سال‌های اخیر همگی نشانگر آن است که بیماری پوکی استخوان ، مشکلی جهانی است، تا جایی که تمام سازمان‌ها و متولیان بهداشتی در سرتاسر جهان مصرف ۱۲۰۰میلی‌گرم کلسیم در روز و ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D را برای بزرگسالان بالای ۵۰ سال توصیه می ‌کنند، البته باید متذکر شد که مصرف مکمل ها به خصوص در سنین بالا ، باید تحت نظز پزشک باشد، نه خودسرانه.

در همین راستا، بیشتر کارشناسان مصرف منابع طبیعی کلسیم را به جای مصرف مکمل پیشنهاد می ‌کنند. از بهترین منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر ، کشک و قره قوروت و نیز غذاهای دریایی به ویژه ماهی تن، کیلکا و ساردین است. نیاز افراد بالغ به کلسیم حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز است. البته در زنان باردار ، شیرده ، یائسه و افراد مسن و بچه ها بیشتر بوده و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است. سایر منابع کلسیم شامل: سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ ، اسفناج ، کرفس، جعفری و نیز شلغم ، هویج ، زیتون ، پرتقال ، انگور ، توت فرنگی ، خرمالو ، کشمش ، بادام ، پسته ، بادام زمینی ، گردو و حبوبات است.

ویتامین D که فاکتوری مناسب برای جذب بیشتر کلسیم در بدن به شمار می ‌آید، به واسطه تابش آفتاب به سطح پوست، ساخته می ‌شود که با افزایش سن این ساخت و ساز کاهش می ‌یابد. متخصصان ،مصرف منابع طبیعی آن را که عبارتند از: جگر، ماهی‌های آب شور، محصولات لبنی(کره و خامه) و زرده تخم مرغ را توصیه می ‌کنند. روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است.

دانشمندان دانشگاه کارولینا در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که بین ضایعات مغزی گسترده و دریافت بالای محصولات لبنی پرچرب هم رابطه‌ای وجود دارد و این موضوع، آنها را در نتیجه‌گیری تأثیر کلسیم و ویتامین‌ها مصمم‌تر کرده است.

این گروه تحقیق با بررسی MRI مغزی ۲۳۲ مرد و زن، در سنین ۶۰ تا ۸۶ سال دریافتند که همه آنها دارای آسیب‌های مغزی با گستردگی‌های متفاوتی بودند و با بررسی سایر عوامل پزشکی و فشار خون این افراد به این نتیجه رسیدند که افزایش مصرف کلسیم و جذب بیشتر آن از طریق دیواره رگ ها و ته‌نشین شدن آن(با حالتی مشابه آنچه در استخوان‌ها اتفاق می‌ افتد) باعث تنگ شدن دیواره عروق می شود و قدرت ارتجاعی آنها را کم می‌ کند و افزودن ویتامین D به این آزمایش این فرآیند را بدتر می‌ کند. در واقع ضایعات عروقی، چنانچه در مغز اتفاق بیفتد، قادر به گسترش آسیب‌های مغزی خواهد بود.

قرارگیری این تحقیقات در کنار بررسی‌هایی که همگی مصرف کلسیم و ویتامین D را برای سالمندان مفید معرفی می ‌کنند، باعث کشمکش بین محققان این بررسی و متخصصان طرفدار مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D در سالمندان شده است.

 

اشتراک.

درباره نویسنده

پاسخ دهید