تاریخ امروز : چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ساعت : ۰۳:۱۸:۴۹

بیمارستان مجازی | پرسش،پاسخ و مشاوره آنلاین با پزشک

آپلود عکس

آیا گیاه خواری خوب است یا نه؟

0

آیا گیاه خواری خوب است یا نه؟

آیا گیاه خواری خوب است یا نه؟

امروزه با شیوع انواع بیماری ها و نیز برای حفظ سلامتی و داشتن تناسب اندام، مصرف سبزیجات و… به عنوان وعده غذایی اصلی، که به گیاهخواری معروف است، افزایش یافته است. گیاهخواری اگر طبق اصول خاص ، مشورت با پزشک متخصص و زیر نظر وی صورت گیرد، بلامانع بوده و فوایدی ازجمله: دفع سموم بدن، درمان بیماری‌هایی مثل: پرفشاری خون، اضافه‌وزن و چربی خون و… را نیز دارد.
با ما همراه باشید تا با گیاهخواری، مزایا و معایب آن و شیوه صحیح انجام آن بیشتر آشنا شوید.
گیاهخواری چه مزایا و معایبی دارد؟
همانطورکه گفته شد، گیاهخواری در جوامع امروزی با استقبال بیشتری نسبت به قبل روبرو شده است که برخی آن را به سبب تاثیرپذیری از مدرنیته و یا الگوپذیری از اطرافیان خود می دانند. برخی به این باور رسیده اند که مصرف همه نوع غذا به ضرر انسان است و از اینرو به گیاهخواری و خام خواری روی آورده اند. یکی از مبحث هایی که در بیشتر ادیان و از جمله آن ها دین مبین اسلام، از اهمیت زیادی برخوردار است نوع غذا و آشامیدنی های مصرفی انسان است. اینکه خوردن گوشت هر حیوانی در اسلام جایز نیست در کنار گوشت حیواناتی مانند خوک که یکسره حرام است، نشان می‌دهد تنها جنبه جسمانی این موضوع مدنظر نبوده است. تعالیم اسلام به خوبی فرهنگ تغذیه را تبیین و تشریح می‌کند. سبک غذاخوردن و الگوی خوراک هر ملتی در طول تاریخ نشان‌دهنده فرهنگ و هویت آن ملت است. هیچ نقطه‌ای از دنیا از نظر الگوی غذا خوردن شبیه هیچ نقطه دیگر نیست. برای مثال ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها بیش از خود غذا به دسر و پیش‌غذا اهمیت می‌دهند. در نقاطی از جنوب‌شرقی آسیا اما از دیرباز خوردن گوشت انواع و اقسام حیوانات نظیر گربه، سگ و انواع خزندگان نظیر مار و قورباغه یا حتی حشرات مانند سوسک و کرم رایج بوده است.
گیاهان همه نیازهای بدن را تامین می‌کنند!
پشت میزهای گرد تعداد زیادی جوان نشسته‌اند و با هم به قول خودشان دورهمی ماهانه تشکیل داده‌اند. ظاهرشان کاملا عادی است و هیچ تفاوتی با آدم‌های دیگر ندارند. البته رنگ پوستشان تا حد زیادی سفیدتر است و تقریبا هیچ فرد چاق یا حتی اندکی چاقی هم در این جمع حدود ۵۰ نفره نیست. پاتوقشان یک رستوران بزرگ در پارک آب و آتش تهران است که فقط غذاهای گیاهی سرو می‌کند. انواع و اقسام غذاهای بین‌المللی که طبخ آنها کاملا ارگانیک است. انواع پیتزا، ساندویچ و حتی کباب را می‌توان در این رستوران سفارش داد بی‌آنکه هیچ اثری از گوشت یا حتی پروتئین‌های حیوانی دیگر مانند کره یا تخم‌مرغ در آن باشد. یک زوج جوان که عنوان می‌کنند بیست سال است گیاهخوارند، درباره این شیوه غذا خوردن ، می‌گویند: «از وقتی سبزیجات و میوه‌جات را جایگزین گوشت و پروتئین‌های حیوانی کردیم دیگر سالیان سال است که بیمار نمی‌شویم». برایم این حرفشان غیرقابل‌باور است؛ زیرا به هر حال با مصرف نکردن گوشت از هر نوعی، بخش اعظمی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و حتی کلسیم و آهن به بدن رسانده نمی‌شود که به هر حال باید زمینه بیماری را بیشتر کند، اما زن جوان توضیح می‌دهد: «برای ساختار هر دانه طبیعی که شما از طبیعت مستقیم و بدون تغییر خاصی وارد سبد غذایی خود می‌کنید جدولی وجود دارد که میزان ویتامین، پروتئین و هر نوع مواد معدنی دیگر آن را نمایش می‌دهد. از سوی دیگر، بدن همه انسان‌ها هم طبق یک برنامه مشخص به حجم معینی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نیازمند است که اگر بیش از این میزان به بدنش وارد شود از بدن دفع شده و اگر کمتر وارد شود فرد دچار سوءتغذیه می‌شود. این درحالی است که اگر شما بدانید چه گیاهی را باید مصرف کنید و چه مقدار از آن نیاز روزانه بدنتان را تامین می‌کند می‌توانید آن را جایگزین کنید، زیرا علم ثابت کرده است همه آن چیزی که بدن ما به آن نیازمند است در سبزیجات و گیاهان به میزان بسیار زیادی وجود دارد. برای مثال همه تصور می‌کنند گیاهان پروتئین یا آهن ندارند درحالی که برای مثال پروتئین نصف کلم بروکلی دو برابر یک کیلوگرم گوشت گاو است یا یک فنجان عدس پخته‌شده بیش از پنج کیلو گوشت یا حتی جگر گوسفند آهن دارد». آمدن یک عضو جدید را به میان خود جشن می‌گیرند. اینها بخشی از اعضای یک انجمن غیردولتی با نام سبزینه هستند که به گفته خودشان بیش از هزار عضو دارند.
مهمترین‌اصل، سلامتی ‌است.
مرا با تعداد دیگری از اعضای انجمن‌شان که آن روز آنجا نبودند آشنا کردند؛ در مراسم مشترک میان این انجمن و انجمن کشاورزان سبز. نکته جالب اینجاست که همه این نهادهای غیررسمی، نهادهای حامی محیط زیست هستند. برای اینکه بدانم وجه محیط ‌زیستی رفتار گیاهخورای و خام‌خواری چیست؟ سراغ مدیر این انجمن رفتم. امیر نیک‌منش درباره گیاهخواری می‌گوید: برای ما مهم‌ترین اصل سلامتی بدن است؛ قبل از هر رفتار انسانی یا محیط زیستی. او ادامه می‌دهد. اثر تخریبی و ضررهای مصرف گوشت انواع حیوانات به‌ویژه گاو و گوسفند در علم پزشکی اثبات شده است. شما همان لحظه که گوشت حیوانی می‌خورید از هر نوع آن یک سم در خون شما ترشح می‌شود که این سم به مرور زمان در سنین بالاتر زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف می‌شود. از سوی دیگر، ما بر اساس یک شعار محیط ‌زیستی با کشتن همه حیوانات و جانوران ازهر نوعی که باشند مخالفیم و معتقدیم آنها هم مانند ما حق زندگی دارند. نیک‌منش عنوان می‌کند: گیاهخواری فواید جسمی و اجتماعی زیادی دارد.
گیاهخواری زیرنظر پزشک
یک استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره رژیم گیاهخورای، توضیح می‌دهد: گیاهخواران دو دسته‌اند؛ یک دسته افرادی که فقط گیاهخوار محض هستند و هیچ نوع فرآورده حیوانی را مصرف نمی‌کنند و دسته دوم افرادی که گوشت نمی‌خورند اما، برخی فرآورده‌های حیوانی مانند شیر و تخم‌مرغ را می‌خورند و ممنوعیتی ندارند.
خدیجه رحمانی ادامه می‌دهد: صرف گیاهخورای محض یعنی افراد دسته اول کمبود ویتامین‌هایی مانند B12 و D را تجربه خواهند کرد درحالی که دسته دوم مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند و در کنار مصرف فرآورد‌های حیوانی و انواع گیاهان و سبزیجات بدن سالمی خواهند داشت. این استاد تغذیه عنوان می‌کند: گیاهخواری در هر شکل آن برای برخی گروه‌های سنی مانند زنان باردار، کودکان و برخی سالمندان توصیه نمی‌شود. در کنار اینکه فرد برای این کار نباید خودسرانه عمل کند و باید زیرنظر پزشک متخصص و با برنامه غذایی گیاهخواری کند تا دچار کمبود ویتامین و پروتئین نشود.
رحمانی درباره فواید گیاهخواری و اثر آن در دفع سموم از بدن می‌گوید: گیاهخواری سبب دفع سموم زیادی از بدن می‌شود و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند پرفشاری خون، اضافه‌وزن و چربی خون موثر است به شرطی که فرد راه و رسم آن را درست اجرا کند و برنامه غذایی خودش را بر اساس نظر یک متخصص تغذیه تنظیم کند. این استاد تغذیه عنوان می‌کند: در هرم‌های خوراکی تقریبا ۵۵ تا ۶۵درصد به غلات اختصاص داده شده‌؛ و ۱۵ تا ۲۰ درصد هم به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات اختصاص داده‌ می‌شود. بخش کوچک‌تری که پنیر و تخم‌مرغ هم در آنها جای می‌گیرند، بخش گوشت‌ها را تشکیل می‌دهند. شیر و لبنیات تازه و کم‌چرب در بخش دیگری از این هرم قرار می‌گیرد. با این وصف در تمام راهنماهای غذایی توصیه می‌شود بخش عمده دریافت مواد مغذی از طریق مواد غذایی گیاهی باشد.
منبع:بیمارستان مجازی,مشاوره پزشکی
کلمات کلیدی:گیاهخواری,دلایل گیاهخواری,مزایا و معایب گیاهخواری,روش صحیح گیاهخواری,چه کسانی قادر به گیاهخواری اند,بیمارستان مجازی,مجله پزشکی,مجله مهندسی پزشکی,پزشکی,مهندسی پزشکی,دانلود مقاله پزشکی,مقاله پزشکی,دانلود مقاله مهندسی پزشکی,مقاله مهندسی پزشکی,مشاوره پزشکی,مشاوره پزشکی آنلاین,مشاوره با دکتر متخصص,مشاوره با دکتر,سایت مشاوره پزشکی,مشاوره پزشکی پوست,مشاوره پزشکی زیبایی,مشاوره پزشکی داخلی,مشاوره پزشکی دندان,مشاوره پزشکی زنان,مشاوره پزشکی مامایی,مشاوره پزشکی روانشناسی,مشاوره پزشکی سوختگی,مشاوره پزشکی جنسی,مشاوره پزشکی کودکان,مشاوره پزشکی متخصص,مشاوره پزشکی نازایی,مشاوره پزشکی اطفال,مشاوره پزشکی دختران,مشاوره پزشکی پسران,مشاوره پزشکی زناشویی,مشاوره پزشکی سریع,مشاوره پزشکی زود,مشاوره پزشکی بچه,مشاوره پزشکی بیمارستان,مشاوره پزشکی مو,مشاوره پزشکی روانپزشکی,مشاوره پزشکی مسائل جنسی,مشاوره پزشکی مسایل جنسی,مطالب پزشکی جدید,اخبار جهان پزشکی,بیمارستان,نوبت دهی در بیمارستان,نوبت دهی پزشک,نوبت دهی دکتر

اشتراک.

درباره نویسنده

پاسخ دهید