تاریخ امروز : چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ساعت : ۰۳:۱۷:۱۲

بیمارستان مجازی | پرسش،پاسخ و مشاوره آنلاین با پزشک

آپلود عکس

زنان باردار بخوانند!

0

زنان باردار بخوانند!

زنان باردار بخوانند!

از آنجاییکه جنین از بدن مادر تغذیه می کند، تغذیه سالم و کافی زنان در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و موجب رشد مناسب جنین می شود. در ادامه به میزان کالری مورد نیاز و غذاهایی که باید در این دوران مصرف شود، اشاره می کنیم.
کالری مورد نیاز زنان در دوران بارداری تنها ۳۰۰گرم بیشتر از مقدار عادی است و مصرف بیشتر آن توصیه نمی شود. این مقدار کالری افزونه موجب رسیدن زنان به وزن ایده ال می شود.
با توجه به شرایط فیزیکی و وزن متفاوت هر زن، لازم است وزن مطلوب و مورد نیاز این دوران از پزشک مربوطه پرسیده شود. طبق یافته ها میزان وزنی که زنان لازم است در این دوران افزایش دهند در زنان با وزن متوسط، بین ۱۱تا ۱۵کیلوگرم، زنان با وزن پایین بین ۱۲ تا ۱۸کیلوگرم و در زنان دارای اضافه وزن بین ۶ تا ۱۱کیلوگرم می باشد. به طور کلی باید در سه ماهه اول بارداری حدود ۱ تا ۱٫۸ کیلوگرم و در باقی دوران بارداری به ازای هر هفته ۴۵۰ گرم وزن اضافه شود. اگر دوقلو باردار هستید باید در دوران بارداری ۱۵ تا ۲۰ کیلو گرم وزن اضافه کنید. این وزن به طور متوسط هفته ای ۰٫۶ کیلو گرم پس از افزایش وزن معمول در سه ماهه اول بارداری است. در بارداری دوقلویی اهمیت ویژه ای دارد که به مقدار لازم، وزن اضافه کنید چون وزن شما بر وزن جنین تاثیر میگذارد و چون دوقلوها اغلب پیش از زمان مقرر متولد میشوند، وزن بیشتر هنگام تولد برای سلامتشان اهمیت دارد. هنگام بارداری دوقلویی باید بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کالری در روز دریافت کنید.
وزن اضافی در بدن زن باردار صرف چه میشود؟
• کودک: ۳٫۶ کیلو گرم
• جفت: ۰٫۹ تا ۱٫۳ کیلو گرم
• مایع امنیوتیک: ۰٫۹ تا ۱٫۳ کیلو گرم
• بافت سینه: ۰٫۹ تا ۱٫۳ کیلو گرم
• خون: ۱٫۸ کیلو گرم
• چربی ذخیره شده برای زایمان و شیردهی: ۲٫۲ تا ۴ کیلو گرم
• رحم: ۰٫۹ تا ۲٫۲ کیلو گرم
• کل وزن اضافی: ۱۱ تا ۱۵٫۸ کیلو گرم
آیا کاهش وزن در دوران بارداری بی خطر است؟
اگر زنی اضافه وزن زیادی در بارداری داشته باشد، پزشک او ممکن است کاهش وزن را برایش توصیه کند. فرد تنها باید تحت نظر پزشک وزن کم کند اما در اکثر موارد در حین بارداری نباید وزن کم شود یا رژیم لاغری صورت گیرد.
اگر پزشک توصیه میکند در حین بارداری وزن اضافه کنید، نکات زیر به شما کمک میکند:
• تا ۶ وعده غذایی کم حجم در روز مصرف کنید.
• میان وعده ساده و سریع مانند مغزهای گیاهی، کشمش، پنیر و کراکر، برگه های میوه و ماست یا بستنی بخورید.
• کره بادام زمینی را بر روی نان تست، کراکر، سیب، موز یا کرفس بمالید و بخورید. یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی حدود ۱۰۰ کالری و ۷ گرم پروتئین به شما میدهد.
• شیر بدون چربی به سیب زمینی پوره، نیمروی همزده و غلات صبحانه اضافه کنید.
• افزودنی هایی مانند کره، مارگارین یا کره های گیاهی، پنیر خامه ای، خامه ترش، پنیر و آب گوشت به غذای اصلی خود اضافه کنید.
اگر در حین بارداری وزن بیش از حد اضافه کردیم، چه کنیم؟
اگر وزنی بیش از آن چه پزشک توصیه کرده بود به دست آوردید، با پزشک راجع به آن صحبت کنید. در بیشتر موارد باید تا زایمان صبر کنید و پس از آن وزن اضافی را کاهش دهید.
در اینجا چند توصیه برای آهسته کردن فرایند اضافه وزن آمده است:
• اگر فست فود مصرف میکنید، غذاهای کم چرب مانند سینه مرغ کباب شده با سیب زمینی و کاهو (بدون سس یا مایونز)، سالاد با سس کم چرب، نان ساده و یا سیب زمینی کبابی سفارش دهید. از غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای حاوی موزارلا یا مرغ و جوجه سوخاری بپرهیزید.
• از محصولات لبنی کامل (چربی گرفته نشده) اجتناب کنید. شما به حداقل چهار سهم محصولات شیر در روز نیاز دارید اما باید از شیرهای ۱ تا ۲ درصد چربی استفاده کنید که میزان کالری و چربی دریافتی تان را تا حد قابل توجهی کاهش میدهند. همچنین پنیر یا ماست بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید.
• نوشیدنیهای شیرین یا شکری را محدود کنید. از مصرف نوشیدنیهای شیرین مانند نوشابه، آب میوه، چای سرد، لیموناد یا نوشیدنیهای پودری که مقدار زیادی کالری بدون ارزش غذایی دارند خودداری کنید. به جای این گزینه ها میتوانید از نوشیدن آب، اب گاز دار، آب معدنی و ماء الشعیر بدون شکر لذت ببرید بدون این که کالری دریافت کرده باشید.
• هنگام پخت غذا به آن نمک اضافه نکنید. نمک موجب احتباس آب در بدن میشود.
• میان وعده های پر کالری و شیرین را محدود کنید. کوکی ها، شکلاتها، دوناتها، کیکها، شربتها، عسل و چیپس سیب زمینی همگی مقدار بسیار زیادی کالری و مقدار بسیار کمی ارزش غذایی دارند. به جای مصرف این مواد از میوه های تازه، ماست کم چرب، کیک میوه ای یا میان وعده های کم کالری دیگر بهره ببرید.
• حد تعادل در مصرف چربی را حفظ کنید. چربیها عبارتند از روغن، مارگارین، کره، آب گوشت، سس، مایونز، خامه، خامه ترش، پنیر خامه ای و از این قبیل موارد. گزینه های کم چرب را به جای آنها انتخاب کنید.
• غذا را به شیوه سالم بپزید. غذاهای سرخ شده در روغن یا کره کالری و چربی زیادی دارند. روش هواپز، کبابی، جوشاندن و بخار پز از جمله سالمترین شیوه های پخت غذا هستند.
• ورزش در حد متوسط میتواند به سوزاند کالری اضافی کمک کنند. راه رفتن یا شنا کردن معمولا برای زنان بارداری بی خطر و مفید است. پیش از شروع ورزش، از پزشک خود بپرسید چه ورزشی برایتان مفید است.

 

منبع : بیمارستان مجازی ، مشاوره پزشکی

کلمات کلیدی: دانستنی های دوران بارداری,تغذیه زنان باردار,رژیم غذایی زنان باردار,میزان کالری مورد نیاز زنان باردار,وزن مطلوب زنان باردار,بیمارستان مجازی,مجله پزشکی,مجله مهندسی پزشکی,پزشکی,مهندسی پزشکی,دانلود مقاله پزشکی,مقاله پزشکی,دانلود مقاله مهندسی پزشکی,مقاله مهندسی پزشکی,مشاوره پزشکی,مشاوره پزشکی آنلاین,مشاوره با دکتر متخصص,مشاوره با دکتر,سایت مشاوره پزشکی,مشاوره پزشکی پوست,مشاوره پزشکی زیبایی,مشاوره پزشکی داخلی,مشاوره پزشکی دندان,مشاوره پزشکی زنان,مشاوره پزشکی مامایی,مشاوره پزشکی روانشناسی,مشاوره پزشکی سوختگی,مشاوره پزشکی جنسی,مشاوره پزشکی کودکان,مشاوره پزشکی متخصص,مشاوره پزشکی نازایی,مشاوره پزشکی اطفال,مشاوره پزشکی دختران,مشاوره پزشکی پسران,مشاوره پزشکی زناشویی,مشاوره پزشکی سریع,مشاوره پزشکی زود,مشاوره پزشکی بچه,مشاوره پزشکی بیمارستان,مشاوره پزشکی مو,مشاوره پزشکی روانپزشکی,مشاوره پزشکی مسائل جنسی,مشاوره پزشکی مسایل جنسی,مطالب پزشکی جدید,اخبار جهان پزشکی,بیمارستان,نوبت دهی در بیمارستان,نوبت دهی پزشک,نوبت دهی دکتر

اشتراک.

درباره نویسنده

پاسخ دهید