تاریخ امروز : یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ساعت : ۲۲:۵۹:۲۵

بیمارستان مجازی | پرسش،پاسخ و مشاوره آنلاین با پزشک

آپلود عکس

نکاتی که عدم رعایت آن ها دشمن سلامت قلب شماست

0

نکاتی که عدم رعایت آن ها دشمن سلامت قلب شماست

نکاتی که عدم رعایت آن ها دشمن سلامت قلب شماست

قلب یکی از مهم ترین اعضاء بدن است که حفظ سلامت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. آمارها نشان می دهد بیماری های قلبی از جمله بیماری های پرخطر در جهان می باشند و عدم توجه و درمان مناسب آن ها منجر به مرگ شمار زیادی از مردم می باشد. بنابراین لازم است با رعایت نکاتی در پیشگیری احتمالی از این بیماری ها بکوشیم. با ما همراه باشید تا در ادامه با این نکات آشنا شویم.
۱) سیگار کشیدن را ترک کنید!
سیگار کشیدن یکی از پرخطرترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است. فردی که سیگار می کشد با دودی که به درون بدن خود انتقال می دهد، موجبات بیماری هایی فراوانی ازجمله قلب را فراهم می کند. دود ناشی از سیگار با عبور از رگ های خونی باعث بسته شدن آن ها شده و احتمال ایجاد لخته خونی را افزایش می دهد در نتیجه میزان اکسیژنی که به همراه خون به سراسر نقاط بدن می رود واکسیژن مورد نیاز آن اندام ها را فراهم می کند را کاهش می دهد به این صورت فشار خون را بالا می رود. باید بدانید که اگر برای مدت یک سال سیگار مصرف نشود، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی به نصف کاهش پیدا می کند.
۲) به تغذیه تان بیشتر اهمیت دهید.
به عقیده متخصصان روزانه باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کنید. این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که سلامت قلب و رگ های خونی را ارتقا می دهند.علاوه بر این میوه ها و سبزیجات منابع خوب فیبرهای غذایی و آنتی اکسیدان ها هستند که از انسداد رگ های خونی پیشگیری می کنند.غذاهای سالم و متنوع تهیه کنید و نصف بشقاب تان را به سبزیجات اختصاص دهید.
۳) ورزش را جدی بگیرید.
یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی‌ـ عروقی بی تحرکی و خانه نشینی است. برای ارتقای سلامت قلب تان توصیه می شود که روزانه به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنید.به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید، یک ایستگاه مانده به منزل یا محل کارتان از اتومبیل پیاده شده و بقیه راه را پیاده بروید. بعد از غذا ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید. به عقیده متخصصان لازم است که روزانه ده هزار قدم راه بروید تا سالم بمانید.
۴) صبحانه مناسب میل کنید.
نخوردن صبحانه علاوه بر اینکه شما را از انرژی لازم برای شروع یک روز خوب محروم می کند، بلکه باعث می شود که در وعده های غذایی دیگر کالری بیشتری دریافت کنید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد که این مساله خطر بروز انفارکتوس (سکته قلبی) را به میزان ۵۵ درصد افزایش می دهد.
۵) استرس را از خود دور کنید.
استرس باعث افزایش خطر فشار خون، افزایش کلسترول خون و سفت شدن رگ های خونی می شود. در نتیجه کنترل استرس از اهمیت بالایی برخوردار است.قبل از هر چیزی منشا استرس را شناسایی کنید. سپس تلاش تان را برای کنترل و حفظ آرامش تان انجام دهید.ورزش، مطالعه، یوگا و غیره جزو روش های حفظ آرامش و کنترل استرس هستند. روزانه چند دقیقه به خودتان اختصاص دهید و فقط به آرامش تان فکر کنید.
۶) ساعت کاری خود را تنظیم کنید.
نتایج پژوهشی محققان Western University نشان می دهد افرادی که ساعت کاری مشخص و منظمی ندارند، به میزان ۲۳ درصد بیشتر در معرض آنفارکتوس قرار می گیرند. ساعات کاری غیرعادی و غیر منظم باعث ایجاد اختلال در ضربان قلب می شود و در نهایت به سلامت قلب آسیب می زند.
۷) از مصرف چربی های ترانس خودداری کنید.
این چربی ها در موادغذایی تصفیه شده مانند هله هوله ها، مافین ها، بیسکوییت ها و غیره وجود دارد. مصرف این چربی ها باعث افزایش میزان کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب خون می شود. در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی ـ عروقی بالا می رود. توصیه می کنیم تا حد امکان از مصرف مواد غذایی تصفیه شده و آماده خودداری کنید و به جای این هله هوله ها آجیل میل کنید.

منبع:بیمارستان مجازی,مشاوره پزشکی

کلمات کلیدی:قلب,بیماری های قلب,بیماری های مرگبار,عوامل بیماری های قلبی,پیشگیری از بیماری های قلبی

اشتراک.

درباره نویسنده

پاسخ دهید